niedziela, 4 listopada 2012

Tworzenie PCB- DipTrace

Chciałbym przedstawić jeden z programów do tworzenia PCB- DipTrace.

Na wstępie warto zmienić jednostki- View- Units- mm.

Pasek programu:


1- reaster
2- wskaźnik
3- linijka
4- wskazujemy miejsce gdzie ma być dany punkt. Po wciśnięciu F1 jest on widoczny
5- elementy
6- przełączenie między warstwami
7- wyszukiwanie w bibliotece
8- pin
9- przelotka
10- otwór mocujący
11- pokrywanie obszaru miedzią
12- skalowanie obiektów
13- tworzenie tabeli
14- tworzenie fig. geometrycznych, wstawianie napisów, obrazów
16- prowadzenie ścieżki
17, 18- edycja ścieżki
19- ustawienia ścieżki
20- uruchomienie autoroutera
21- ustawienia autoroutera
22- wybieramy obszar na którym autorouter ma szukać połączeń
23- sprawdzanie błędów
24- definiowanie błędów
24- wybór warstwy- góra/dół
25- układanie elementów aby zajmowały najmniej miejsca
26,27- układanie elementów w 1 lini.
28- ustawienie "układacza"
29- wybór biblioteki
Nie polecam przestawianie Reastera podczas pracy.
Cyfry w nawiasach tyczą się cyfr do powyższego rysunku.

1. Tworzenie transformatora.
Tworzymy pin (8). Klikamy prawym przyciskiem myszy. Otwierają się lista. Interesuje nas: Pad proporties


Tutaj ustawiamy jego właściwości:


Type: przewlekany, powierzchniowy
Shape: kształt
Width, Height: rozmiary
Hole: właściwości dziury- kształt i średnica

Tak tworzymy nasz transformator. Profilaktycznie za pomocą linijki sprawdzamy czy wymiary się zgadzają


Możemy to także zrobić tworzą prostokątny pin.




Robimy obrysowanie - (14) . Prawy przycisk myszy- właściwości obrysowania.

Domyślnie mamy Top Assy, należy to zmienić na Top Silk- aby był przez nas widziany jako element. Line width- szerokość linii naszego prostokąta/obramowania.






Aby dodać to wszystko jako jedną całość, należy zaznaczyć wszystko


po czym prawym przyciskiem myszy rozwinąć menu i wybrać Group into Pattern.


Nasz element jest już "jednolity". Pozostaje zmienić jego nazwę- p.p myszy > Properties.



Standardowa nazwa.


Pattern- tam wpisujemy to, co będziemy chcieli zobaczyć w bibliotece elementów.
Natępnie Klikamy Save to Library- Add to activ. Element zostanie zapisany w tej bibliotece w której się znajdujemy- u mnie- general.




Powyżej widać elementy bez zapełnionego tego pola.

2. Tworzenie PCB
Większość elementów jest w bibliotece General. Stabilizator- biblioteka Flange tak jak obudowy pentawatt, heptawatt itp.
Wybieramy diodę- gdyby ktoś chciał zmienić parametry pinów p.p myszy i pad properties. Wszystkie parametry jak dla zwykłego pinu, lecz należy tutaj zaznaczyć Apply to all pads- wówczas wszystkie pady będą miały takie same wymiary.



Dajemy wskaźnik (2), lub klikamy l.p myszy w puste pole.
Zaczynamy łączyć elementy. Na poniższym rysunku popełniłem błąd- muszę usunąć.


Aby usunąć, przeprowadzamy linię między tymi samymi punktami, po czym klikamy Delete Ratline.



Rozmieszczamy elementy.


Wybieramy właściwości ścieżek- (19) W tym przypadku- szerokość 1.6 mm.


Przełączamy warstwę na bottom (24), klikamy na tworzenie ścieżki (16) i zaczynamy łączyć.


Przełączamy się na warstwę top (24)- widzimy gotową płytkę.


Teraz pozostaje drukowanie- File > Preview

Layers- wybieramy warstwę- w naszym przypadku bottom. Na rysunku jest Top, Current- wyświetlana będzie górna warstwa- elementy, zarys.
Można to także odznaczyć wybierając objects- jeżeli klikniemy top silk i zostanie ono odznaczone- wówczas nie zobaczymy obudów, zarysów elementów.


Aby ułatwić sobie nanoszenie, cofnijmy się jeszcze. Warto obrysować (14) nasz układ.
Później p.p myszy- opcje, wybór typu- bottom silk. Wówczas nasz prostokąt mamy jako dolna warstwa i zostanie on wyświetlony razem ze ścieżkami.
 
Podgląd wydruku.

Oczywiście można włączyć pokazywanie wymiarów PCB, lecz nie jest ona później umieszczana na wydruku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz